onsdag 29 september 2010

Dagen D...

Igår damp den ner... Det vi har väntat på i lite mer än 3 månader.
Det var en hoppfull känsla som spred sig i kroppen när jag såg kuvertet i Brevlådan..
Snabbt rev jag upp det på väg in genom dörren. Och där stod det, svart på vitt. Kallelsen.
Den 6e december 2010 skall vår älskade bebis genomgå sin första Operation.
Läppen skall slutas, samt mjuka gommen.

Känslan inom mig går knappt att beskriva när jag såg kallelsen. Det var ett pirr, en förväntansfullhet men samtidigt en rädsla och nervositet.
Helt plötsligt blev allt verkligt. Vår bebis, som då kommer vara 5½ månad vid denna tidpunkt, skall genomgå en stor operation, hon skall sövas och ligga under flera timmar. Det är så otroligt jobbigt och hjärtskärande.

Jag önskar ingen människa att behöva gå igenom detta, varken som barn, eller förälder. Att se henne lida, kommer göra så ont så jag vet inte om jag klarar det.
Men jag måste, jag måste vara stark för min dotter.

Jag vet om att detta är det bästa för henne, och att hon måste genomgå operationen, men de tankarna gör inte detta mindre jobbigt.
Föreställ dig själv att din bebis ska sövas, ligga på ett kalt operationsbord medans läkare skär och syr i henne. Att hon ska vakna upp, ha ont och inte förstå vad som händer och har hänt.
Vad gör hon där? Föreställ dig dagar, kanske veckor av smärta, sår som läker, stygn som kliar. Det är inga roliga tankar.

Jag säger till mig själv att hon kommer vara samma Alva som åker in på operation och som kommer ut därifrån . Och personlighetsmässigt kommer hon vara det, men hennes utseende kommer vara helt förändrat, för alltid. Nu skall vi vänja oss vid att vår älskling ser helt annorlunda ut, konstig, i våra ögon. Hon är ju perfekt som hon är nu, vår älskade Alva.

Detta är början på en lång resa. En operation, av många.

2 kommentarer:

  1. Skönt ändå att veta NÄR det ska ske inte bara ATT.. Allt kommer gå så bra och det är som sagt samma tjej som kommer ut som åker in, bara lite finjusteringar som ska göras ju ;)

    Nu är det nog dags för en fika snart igen så man får mysa lite med den lilla ängeln :)

    SvaraRadera
  2. Va skönt att ni har fått en tid!! Förstår din nervositet, det är ju eran lilla bebis som ska opereras!
    Försök att inte tänka så mycket på de där sakerna, det är inte alls säkert att det blir så illa. Jag vet inte hur barn uppfattar smärta eller obehag efter en operation, har du pratat med någon som har genomgått samma, hur deras bebis har reagerat?

    Det kommer att gå jättebra ska du se! Självklart kommer hon att se annorlunda ut efter operationen, men som du säger så kommer hon vara precis samma goa söta Alva som innan!

    Nu känns det som jag bara svamlar och det ser ut som att jag har genomgått det ni ska genomgå, men det har jag ju inte! Hoppas det peppar någonting i alla fall, vi finns här för er, men det vet du säkert redan =)

    kraaaam på er!

    SvaraRadera